Siecioholizm i komputeroholizm.


Z elektroniką mamy doczynienia codziennie. Urządzenia elektroniczne szybko stały się wygodnym narzędziem do pracy, środkiem komnikacji, a następnie źródłem rozrywki. Internet jest niewątpliwie wygodnym narzędziem do pozyskiwania wiedzy, jak i do komunikacji. Jednakże przy tak dużej liczbie zalet posiada jedną wydawałoby się na pozór małą wadę, mianowicie szybko uzależnia. Według Hurberta Poppe’a austriackiego specjalisty od terapii uzależnień narkotykowych "liczba osób uzależnionych od Internetu przekracza w niektórych państwach uprzemysłowionych liczbę uzależnionych od narkotyków pochodzących z maku i jest konieczne podjęcie kroków przeciwko tej nowej chorobie".
Wyróżniła też pięć podtypów uzależnienia związanego z komputerem, tj.:
Istnieje coraz więcej dowodów na to, że zbyt częste korzystanie z Facebooka prowadzi do uzależnienia. Presja zalogowania się i sprawdzenia najświeższych informacji dotyczących znajomych, obejrzenie ich najnowszych zdjęć oraz porównanie wyników gier czy testów, jest bowiem tak silna, że wiele osób zapomina o swoich codziennych obowiązkach, a z czasem demonstruje coraz więcej objawów uzależnienia.


Jakie skutki ma uzależnienie od urządzeń elektronicznych?



Jak leczyć uzależnienie?


W leczeniu uzależnienia od komputera lub od sieci ważna jest zmiana sposobu korzystania z nich, gdyż nie można całkowicie uniknąć kontaktu z nimi głównie w związku z pracą czy nauką. Zaleca się stosowanie do poniższch zasad:
  1. usytuować komputer w miejscu uniemożliwiającym izolowanie się od otoczenia,
  2. korzystać z komputera w obecności innych osób,
  3. zmieniać pory korzystania z Internetu (komputera) oraz robić przerwy,
  4. odnotowywać codziennie swoje wszystkie aktywności (w tym czas spędzany przy komputerze),
  5. nie używać w sieci pseudonimów,
  6. rozmawiać o swoim problemie z bliskimi i znajomymi,
  7. wykonywać ćwiczenia fizyczne,
  8. robić stopniowo coraz dłuższe przerwy w korzystaniu z Internetu (komputera),
  9. starać się kontrolować swoje myśli dotyczące Internetu,
  10. stosować techniki relaksacyjne.

Powyższe zalecenia można stosować również w celu profilaktyki.

Test na uzależnienie od sieci:


  1. Czy czujesz się źle, kiedy musisz na jakiś czas przerwać korzytanie z sieci?
  2. Czy Twoi znajomi, przyjaciele, rodzina narzeka, że poświęcasz urządzeniom elektronicznym zbyt wiele czasu?
  3. Czy korzystasz z komputera/telefonu/tabletu do późnych godzin nocnych?
  4. Czy Twoje „wirtualne przyjaźnie” mają przewagę liczebną nad tymi realnymi?
  5. Czy często jesteś w sieci dłużej niż planujesz?
  6. Czy coraz więcej czasu spędzasz korzystając z elektroniki?
  7. Czy nie wyobrażasz sobie dnia bez korzysania z sieci/komputera?
  8. Czy zdarza Ci się przeglądać sieć bez celu?
  9. Czy wolisz rozmawiać raczej przez komunikatory niż bezpośrednio?

Jeśli na więcej niż trzy pytania jesteś w stanie szczerze odpowiedzieć „tak”, to grozi Ci uzależnienie, bądź już Ci dolega.